Biznes stacjonarny – czy jeszcze takie się zakłada?

Chociaż dziś wielu przedsiębiorców stawia na biznesy internetowe, to znaleźć można i takich, którym marzy się sklep stacjonarny, czy też inny tradycyjny punkt handlowy. Wynika to z tego, że tradycyjne lokale nie tracą na popularności, a klienci nadal chętnie je odwiedzają.

Oznacza to, że ten typ biznesu może odnieść taki sam sukces jak ten działający w sieci. Jednak, aby tak było do jego otwarcia oraz prowadzenia trzeba się dobrze przygotować. Niejednokrotnie przygotowania te są o wiele bardziej czasochłonne i kosztowne niż te poczynione w przypadku otwierania biznesu internetowego. Co więcej, prowadzenie tradycyjne przedsiębiorstwa nie oznacza, że całkowicie można zapomnieć o działaniach w sieci.

Przy zakładaniu sklepu stacjonarnego pod uwagę należy wziąć wiele czynników. Elementów, które będą wpływać na sukces przedsiębiorstwa, jest o wiele więcej  niż w przypadku sklepu internetowego. Oznacza to, że sklepy tradycyjne potrzebują o wiele większych nakładów finansowych.

Sklepy tradycyjne a branża

Sklepy tradycyjne zazwyczaj nastawione są bardzo branżowo. Wybierając, co będzie się sprzedawać, warto wybrać branżę, na której się zna. Znajomość specyfiki oraz produktów znacznie ułatwia zadanie. Warto też pod uwagę wziąć ograniczenia co do sprzedawania niektórych produktów. Mowa tu głównie o alkoholu czy broni. Sklepy z takim asortymentem muszą uzyskać koncesje i zezwolenia. Ich otrzymanie wiąże się z konieczności spełnienia szeregu warunków. Nie wywiązanie się z nich oznacza cofnięcie zezwoleń. Z pewnymi ograniczeniami trzeba się też liczyć w przypadku sklepów z używaną odzieżą. Ich właściciele są zobowiązani do dezynfekcji i sortowania ubrań. Czynności te powinny być potwierdzone stosownymi świadectwami. Restrykcyjne warunki muszą także spełniać właściciele punktów gastronomicznych czy sklepów z żywnością.

Konkurencja w biznesie

Rozważając otwarcie tradycyjnego biznesu, nie można zapomnieć także o konkurencji. Warto więc sprawdzić ile podobnych sklepów znajduje się w okolicy/mieście, jaki jest ich asortyment, ceny oraz czego w nich brakuje. Często sklepy tradycyjne otwierane są w odpowiedzi na nisze na lokalnym rynku. Gwarantuje im to brak konkurencji. Jednak takie działanie dobrze jest poprzedzić badaniem rynku, które pokaże, czy w danej społeczności będzie zainteresowanie oferowanym asortymentem.

Lokal na sklep stacjonarny

Biznes stacjonarny wiąże się z tym, że potrzebuje miejsca do działalności. Niezbędne jest więc wynajem odpowiedniego lokalu. Najlepszymi miejscami tradycyjne sklepy, restauracje czy kawiarnie są ciągi handlowe  i ruchliwe ulice. Biznesy stacjonarne mają sens tam, gdzie są ludzie. Wynajem lokalu w miejscu odludnym i mało uczęszczanym może skutkować tym, że klienci nie trafią do niego. Wynajęty lokal powinien być też estetyczny i atrakcyjny dla klientów. Asortyment powinien być dobrze widoczny oraz łatwo dostępny. Wygląd wnętrza dobrze jest dostosować do klienta i sprzedawanego asortymentu. Pod uwagę w wystroju wnętrz m.in. kolorystykę czy wygląd ład i półek. Trzeba też pamiętać, że inaczej powinien wyglądać sklep z kosmetykami, a inaczej z częściami do samochodów.

Dobrym lokalem na biznesy stacjonarne są lokale, do których wchodzi się bezpośrednio z ulicy lub chodnika oraz te, które posiadają duże witryny wystawowe. Umiejscowienie oraz wystrój lokalu należy także dopasować do grupy docelowej. Punkt handlowy można zaaranżować elegancko i przyciągnąć zainteresowanie klientów o zasobnym portfelu lub swojsko oferując swoje produkty mniej zamożnej klienteli.

Ceny w sklepach stacjonarnych

Aby sklep stacjonarny mógł działać, konieczne jest zaopatrzenie go w asortyment. Ważną rzeczą jest więc zapoznanie się z ofertami hurtowni. Na podstawie zebranych informacji można ustalić ceny towarów. Ceny w sklepie stacjonarnym są zazwyczaj trochę wyższe niż te w sklepach prowadzonych w sieci. Wynika to z tego, że stacjonarni przedsiębiorcy ponoszą dodatkowe koszty związane np. z wynajmem lokalu. Wyższe koszty produktów są też pochodną tego, że klient, kupując w sklepie stacjonarnym, może również dokonywać bardziej komfortowych zakupów –  nie czeka na przesyłkę, nie ponosi jej kosztów itd.

Marketing dla bierzesz stacjonarnego

Biznes stacjonarny tak samo, jak ten internetowy potrzebuje reklamy i promocji. Działania marketingowe można rozpocząć jeszcze przed otwarciem punktu handlowego. Promocja biznesu stacjonarnego może odbywać się zarówno tradycyjnymi metodami za pomocą marketingu off-lin, jak i tymi związanymi z marketingiem internetowym.

Jak założyć sklep stacjonarny? Formalności

Sklep stacjonarny można prowadzić w oparciu o każdą formę działalności gospodarczej. Aby go założyć, należy przeprowadzić standardową procedurę otwarcie firmy. Najczęściej właściciele sklepów tradycyjnych decydują się na założenie jednoosobowej firmy i ewentualne zatrudnienie pracowników na podstawie umowy lub pracę czy umowy zlecenia.

Podczas zakładania dzielność gospodarczej we wniosku należy podać kody PKD, które powiązane są z handlem. Ważną kwestią jest też wybór formy opodatkowania. Najlepiej uzależnić ją od szacowanych przychodów i kosztów. Zasady ogólne polecane są przedsiębiorcom, którzy przewidują, że ich dochód roczny nie przekracza 85.528 zł, podatek liniowy warto wybrać, gdy liczy się na zyski w wysokość 100 tys., zł na rok.

Prowadzenie sklepy związane jest także z opodatkowaniem transakcji VAT-Em. Z tego obowiązku można być jednak zwolnionym w przypadku, gdy w roku podatkowym nie przekroczy się 200 tys. zł obrotu. Przy zwolnieniu z podatku VAT znaczenie ma również rodzaj sprzedawanego asortymentu, niektóre produkty są obowiązkowo obojętne tą daniną.

Przedsiębiorca prowadzący sklep zobowiązany jest także do ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Zwolnienie z konieczności jej posiadania jest możliwe, jeżeli obrót sklepu nie przekroczy 20 tys. zł w roku podatkowych. Do kosztów należy także doliczyć składki na zakład ubezpieczeń społecznych.

Biznesy stacjonarne to nadal chętnie wybierane rodzaje przedsiębiorstw. Przemyślenie, jaki punkt handlowy się otworzy i w jakim miejscu jest koniecznością przed otwarciem działalności gospodarczej. Trzeba też pamiętać, aby przewidzieć fundusze na start. Pracy we własnym sklepie stacjonarnym, która jest ta na pełen etat, nie można połazić  z tą na etacie.

Potrzebna pomoc w biznesie?

Pomagamy małym firmom w rozwoju… [zobacz czym się zajmujemy, gdy nie prowadzimy bloga]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *